انحراف بینی

انحراف بینی - دکتر زهرا خسروی در شیراز

افراد همواره برای زیبایی فرم بینی خود به جراحی بینی در شیراز روی نمی آورند . در واقع ممکن است عارضه ای در فرم استخوان بینی سبب شده باشد تا آن ها تنفس راحتی نداشته باشند و در طول شب و به هنگام خواب و استراحت دچار مشکلات متعددی شوند. همه این عارضه ها به دنبال انحراف بینی پیش می آیند که در این حالت استخوان سپتوم بینی افراد کج و نا متقارن شده است. عده بسیاری به طور واضح می توانند انحراف استخوان بینی خود را از ظاهر بینی تشخیص دهند ، اما برخی دیگر برای وجود آن باید به جراح رینوپلاستی مراجعه کنند ، تا از وجود آن مطلع شوند. قبل از آن که به بهترین جراح بینی در شیراز دکتر زهرا خسروی مراجعه کنید ، مطالعه مقاله زیر به شما کمک می کند تا از وجود این عارضه اطمینان پیدا کنید.

انحراف بینی - دکتر زهرا خسروی در شیراز

استخوان سپتوم بینی کجا قرار دارد ؟

محل قرار گیری استخوان سپتوم میان دو حفره بینی می باشد ، که این دو مجاری تنفسی را از یکدیگر جدا کرده و سبب هدایت هوا می شود. عارضه انحراف بینی دقیقا بر روی استخوان سپتوم ایجاد شده و زمانی از وجود ان مطلع می شویم که استخوان صاف نباشد و دچار انحراف شده باشد.

انحراف بینی و انواع آن

تیغه بینی به شکل کمان یا S : برخی از زیبا جویان به تغییر حالت تیغه بینی به صورت کمان دچار می شوند ، این نوع از انحراف استخوان سپتوم سبب انسداد دو حفره تنفسی شده و حتی ممکن است تنها در یک حفره رخ دهد.

جا به جایی انتهای تیغه بینی : اما ممکن است استخوان سپتوم در قسمت هایی دیگر نیز دچار انحراف شود ، که در این مواقع حفره های بینی تنگ تر می شود.

افراد مبتلا به انحراف بینی چه علائمی خواهند داشت ؟

اختلالات خواب : توجه داشته باشید که انحراف استخوان سپتوم می تواند بر کیفیت خواب شما عزیزان تاثیر منفی بگذارد. در نتیجه برای پیشگیری از بروز اختلال در خواب ، خرخر و تنگی تنفس بهتر است در اولین بازه زمانی برای درمان آن به بهترین جراح بینی شیراز دکتر خسروی مراجعه کنید ، زیرا عدم درمان آن می تواند زمینه ساز بروز مشکلات دیگر باشد.

احساس درد در سر و صورت : جالب است بدانید که همراه با عارضه انحراف بینی بسیار شایع است که افراد با درد هایی در نواحی سر و صورت مواجه شوند که بسیار ناخوش آیند است.

عفونت سینوس : اگر شما نیز به انحراف استخوان سپتوم مبتلا شده باشید ، حتما علائمی همچون سرما خوردگی را تجربه کرده اید. این دسته از افراد با عفونت های بسیار سینوس رو به رو می شوند . مجاری تنفسی آن ها با عفونت مسدود شده و تنفس آن ها مختل می شود.

انسداد حفره های بینی : انسداد همان عارضه مشابه ای است که اغلب افراد مبتلا به انحراف بینی آن را تجربه می کنند. همچنین با وجود این مشکل اگر بیمار دچار سرماخوردگی یا بیماری های تنفسی دیگر شود ، بی شک تنفس برای آن ها بسیار دشوار و آزار دهنده خواهد بود.

خونریزی : استخوان سپتوم بینی بسیار دچار خشکی می شود ، در پی خشک شدن این استخوان افراد به خونریزی بینی مبتلا می شوند.

چگونه می توان عارضه انحراف بینی را درمان کرد ؟

درمان انسداد حفره های بینی

در صورت مراجعه به یک جراح و متخصص گوش حلق بینی با تجربه و خوب دکتر زهرا خسروی در شیراز ، پس از انجام  معاینات لازم و انجام آزمایشات لازم ،  صلاح می داند تا روند درمان بدون نیاز به روش های پر تهاجم و پیچیده و تنها با استفاده از برخی دارو های موثر ، مشکلات مربوط به انحراف استخوان سپتوم بینی افراد به راحتی و در کمترین تهاجم درمان شود. در این مواقع پزشک از انواع دارو های تاثیر گذار بر رفع انسداد و گرفتگی بینی استفاده خواهد کرد ، که به صورت قرص و گاهی اوقات اسپری های بینی عرضه می شوند. این دارو ها بیشتر به منظور باز شدن راه تنفسی از حفره های بینی بکار گرفته خواهند شد و هیچ گونه تاثیری بر استخوان و تغییر شکل آن نخواهند داشت. لازم به ذکر بوده که یک مورد بسیار مهم به هنگام مصرف این دسته از قرص ها و اسپری های موثر در رفع انسداد بینی در صورت ابتلا به انحراف بینی ، آن است که تنها باید با توجه به توصیه پزشک و یک جراح بینی ماهر مورد استفاده قرار گیرد و هرگز نباید افراد با تجویز خود از آن استفاده کنند.

کنترل علائم آلرژیک در افراد

استفاده از قرص های آنتی هیستامین در صورتی که فرد دچار آلرژی و یا سرما خوردگی باشد ، نقش بسیار مهمی در روند درمانی آن ها نیز خواهد داشت. زیرا ممکن است علائم موجود بیشتر به علت وجود یکی از این بیماری ها باشد ، در صورتی که انحراف بینی نقش زیادی در وجود این علائم ندارد. بنابراین با مصرف یک دوره از آن ها مشکل اصلی شما توسط پزشک تشخیص داده می شود.

اسپری های استروئیدی

بیشتر پزشکان اسپری های استروئیدی حاوی کورتیکو را برای برخی از بیماران تجویز می کنند. زیرا تاثیر بسیار مفیدی بر کاهش تورمات و تخلیه راه تنفسی دارد که در بهبود تنفس بدون آزار بسیار موثر است.

جراحی سپتوپلاستی

لازم به ذکر بوده که سپتوپلاستی نوعی جراحی بینی می باشد ، که تنها به منظور بهبود انحراف بینی انجام می شود. در واقع باید بدانید که در صورتی که پزشک با استفاده از دارو ها نتواند بیماری و علائم فرد را کنترل کند ، جراحی سپتوپلاستی را نیز پیشنهاد خواهد کرد. در طی این پروسه جراحی پس از صاف کردن و قرار دادن استخوان در یک محل مناسب ممکن است تا استخوان سپتوم نیاز به برش و یا برداشته شدن داشته باشد. برداشتن این استخوان بسیار در بهبود انسداد بینی و هر گونه علائم در حفره های بینی کمک می کند.

نکته : طی جراحی انحراف بینی بسیاری از مشکلاتی که انحراف استخوان سپتوم با خود به همرا دارد اغلب بهبود می یابند ، اما برخی موارد همچون عفونت های سینوس ، آلرژی و بافت های پوششی تا حدودی باقی خواهند ماند.

آیا جراحی سپتوپلاستی قابل بازگشت است ؟

بازگشت انحراف بینی بعد از پروسه جراحی یک امر نادر است و هرگز افراد بعد از جراحی شاهد بازگشت آن نخواهند بود. اما در برخی مواقع که احتمال آن بسیار کم است ، با وارد شدن ضربه محکم به ساختار استخوانی بینی ممکن است استخوان سپتوم منحرف شود و افراد مجدد دچار انحراف استخوان سپتوم شوند که در این مواقع باید تحت جراحی بینی مجدد قرار بگیرند.

جراحی زیبایی بینی و سپتوپلاستی به صورت همزمان امکان پذیر است ؟

اگر شما نیز به عارضه انحراف بینی مبتلا هستید و ترجیح می دهید تا فاکتور های زیبایی بر روی ساختار بینی شما طی پروسه جراحی اعمال شود ، باید بدانید که جراحی همزمان این دو پروسه امکان پذیر می باشد. در واقع بهترین جراح بینی شیراز دکتر خسروی در ابتدا هر گونه اختلالات تنفسی و مشکلات موجود در استخوان سپتوم را بر طرف می کند ، سپس تغییرات لازم را در فرم بینی شما ایجاد می کند ، از جمله این تغییرات کاهش ساختار بینی و کوچک کردن آن ، سر بالایی کردن نوک بینی و موارد زیبایی دیگر نیز می باشد. تنها لازم است برای انجام این تکنیک جراحی بینی به یک جراح بینی ماهر و با تجربه بالا مراجعه کنید تا رضایت کامل از روند ریهنوپلاستی خود داشته باشید.

چرا انجام عمل انحراف بینی ضروری است ؟

انجام عمل انحراف بینی ضروری نیست برای همه افراد. انحراف بینی ممکن است به دلایل زیبایی، بهبود عملکرد تنفسی یا به دلایل پزشکی مورد نیاز باشد. برخی افراد ممکن است با انحراف بینی خود راضی نباشند و به دنبال تغییر آن برای بهبود ظاهر خود باشند. در مواردی که انحراف بینی باعث مشکلات تنفسی یا سایر مشکلات بهداشتی می‌شود، انجام عمل جراحی ضروری است. اما تصمیم نهایی برای انجام این عمل باید توسط فرد و پزشک تخصصی او با توجه به وضعیت فرد و نیازهای آن انجام شود.

ریکاوری بعد از عمل انحراف بینی

ریکاوری پس از عمل انحراف بینی ممکن است بسته به نوع و جزئیات عمل جراحی، همچنین وضعیت فرد متفاوت باشد. اما در کل، این چند نکته مهم است:

• دوره بازیابی اولیه: بعد از عمل جراحی، ممکن است شما نیازی نیست در بیمارستان باقی بمانید. در این مرحله، مصرف داروها برای کنترل درد و پیشگیری از عفونت معمول است که بر اساس دستور العمل دکتر بایستی داروها استفاده شود.
  • پانسمان و ضایعات: احتمالاً پانسمانی بر روی بینی خود خواهید داشت. این پانسمان را پس از مدتی پزشک شما آن را بر می دارد. همچنین ممکن است دورانی از تورم و برخی ضایعات اطراف بینی را تجربه کنید که به تدریج بهبود می‌یابد.
  • محدودیت‌ها و راهنمایی‌ها: پزشک شما احتمالاً به شما راهنمایی‌هایی در مورد نحوه مراقبت از بینی پس از عمل جراحی و همچنین محدودیت‌های فعالیت‌هایی مانند ورزش و برخی فعالیت‌های سنگین خواهد داد.
  • بازگشت به زندگی روزمره: بسته به بهبود زخم های شما، ممکن است بعد از چند هفته به زندگی روزمره خود بازگردید. اما برخی از عوارض مانند تورم و التهاب ممکن است تا چند ماه طول بکشد تا کاملاً بهبود یابند.

مهم است که پس از عمل جراحی، دستورات پزشک خود را دقیقاً دنبال کنید و هرگونه نگرانی یا علائم غیرمعمول را به پزشک خود اطلاع دهید.