پولیپ بینی

پولیپ بینی - دکتر زهرا خسروی در شیراز

همه چیز با علائمی همانند سرما خوردگی ، تنگی نفس آغاز می شود و شما فکر می کنید که بیمار هستید. آبریزش بینی و عطسه پس از آن به سراغ شما می اید ، که در این مواقع برای درمان سرما خوردگی به پزشک مراجعه می کنید که به یک باره متوجه آن می شوید که شما به پولیپ بینی دچار شده اید نه سرماخوردگی . پولیپ التهاب مخاط بینی است که با ملتهب شدن سینوس ها متورم می شود ، که شکلی همانند انگور دارند. این عارضه جریان هوا را برای افراد مسدود و در نتیجه تنفس را برای آن ها دشوار می سازد. تنها یک جراح و متخصص گوش حلق و بینی حاذق می تواند به شما بیماران عزیز برای درمان و کنترل پولیپ کمک کند ، در نتیجه بهتر است قبل از مراجعه به بهترین جراح بینی در شیراز دکتر زهرا خسروی با مطالعه مطلب زیر با این عارضه بیشتر آشنا شوید تا از نگرانی های تان کاسته شود.

پولیپ بینی - دکتر زهرا خسروی در شیراز

آیا با پولیپ بینی آشنا هستید !

باید بدانید که پولیپ نوعی بافت نرم و متورم بوده که در پوشش داخلی سینوس ها نیز رشد می کند. این عارضه انواع مختلفی دارد که اکثر آن ها عمدتا خوش خیم و غیر سرطانی می باشند ، بنابراین عارضه نگران کننده نبوده و قابل درمان و بهبودی است. همانطور که اشاره کردیم ، شکل ظاهری آن ها همانند انگور یا قطره های اشک است. این عارضه به مرور در حفره های بینی افراد تکثیر پیدا کرده ، که با خود انسداد بینی و محدودیت جریان هوا را به همراه خواهد داشت. بنابراین لازم است به منظور بهبود و درمان پولیپ بینی ، افراد به جراح و متخصص گوش و حلق و بینی خوب در شیراز دکتر خسروی مراجعه نمایند تا به طور کامل سینوس ها و بینی آن ها مورد بررسی قرار بگیرد و بهترین روش درمانی در اولین زمان آغاز شود.

چه عواملی سبب می شود تا افراد به پولیپ بینی مبتلا شوند ؟

علت اصلی بروز پولیپ بینی تا کنون به طور دقیق مشخص نشده است ، اما برخی عوامل توانسته اند در رشد و تشدید آن موثر باشند ، که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

سن : تفاوتی ندارد که شما در کدام رده سنی باشید ، ابتلا به پولیپ در هر فردی و در هر سنی شایع است و بسیار ممکن است به ان ابتلا پیدا کنید. اما بزرگسالان و میان سالان بسیار بیشتر از دیگران به این عارضه مبتلا خواهند شد. نکته جالبی که لازم است به آن اشاره کنیم ، میزان ابتلای آقایان به این عارضه بوده که دو برابر بانوان می باشد ، در نتیجه این عارضه در آقایان بسیار بیشتر از خانم ها مشاهده می شود. نکته دیگر از میزان ابتلا افراد ، در کودکان بوده چراکه کودکان کمتر از 10 سال به ندرت به این عارضه مبتلا می شوند و اغلب در ان ها پولیپ مشاهده نمی شود.

فیبروز کیستیک : این عارضه یک بیماری مزمن می باشد ، که به طور کلی بر عملکرد طبیعی برخی اعضای بدن همچون پولیپ بینی ، ریه و کبد و غیره تاثیرات منفی می گذارد.

رینیت : به التهاب موجود میان سینوس و بینی ، رینیت گفته می شود. این عارضه که سبب بروز پولیپ می شود حدود 12 هفته با تب بسیار بالا در افراد مشاهده خواهد شد که می تواند شدت عارضه پولیپ را افزایش دهد.

آسم : افرادی که به بیماری های تنفسی مبتلا هستند ، در مسیر تنفسی خود با مشکلات متعددی رو به رو می شوند ، در نتیجه بروز عارضه پولیپ با وجود ابتلای افراد به اسم بسیار بالا خواهد بود.

سینوزیت قارچی : در هوا قارچ های بسیار زیادی وجود دارد که خود عامل بروز عوامل آلرژیک در برخی افراد می باشد. آلرژی به طور کلی با التهابات مزمن همراه است که در رشد پولیپ نقش دارد. جالب است بدانید که افراد مبتلا به سینوس قارچی ، اغلب واکنش شدیدی به قارچ های معلق در هوا دارند ، که ممکن است سبب گسترش پولیپ در آن ها شود.

آسپرین : عده ای از افراد به برخی دارو ها همچون آسپرین ( دارو ضد التهابی ) حساسیت دارند ، که مصرف آن ها سبب بروز واکنش آلرژیک نیز خواهد شد ، در نتیجه این واکنش سبب بروز پولیپ بینی می شود.

چگونه می توان عارضه پولیپ بینی را درمان کرد ؟

قطره های استروئیدی : در صورتی که هر یک از علائم پولیپ را دارید ، لازم است بهبهترین  جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در شیراز دکتر زهرا خسروی مراجعه کنید تا بررسی های لازم را برای کسب اطمینان بیشتر از ابتلای شما عزیزان به این عارضه را کسب کنید. پزشک پس از انجام بررسی های لازم و تشخیص این عارضه در شما بیماران عزیز و در صورت تشخیص خوش خیم بدون آن به منظور کنترل ناهنجاری ها ، استفاده از قطره های استروئیدی را پیشنهاد می کند. این پروسه درمانی در کنترل و عدم شدت یافتن پولیپ نقش بسیار مهمی داشته ، که می تواند در روند درمانی به بیماران کمک بسیار مفیدی کند بدون آن که به پروسه های پر تهاجم همچون جراحی نیاز باشد.

نکته : توجه داشته باشید که مصرف قطره های استروئیدی بسیار حساس و خطرناک می باشد ، به این معنا که باید تحت نظر متخصص گوش و حلق و بینی مورد استفاده قرار گرفته شود ، تا بیماران با عوارضی همچون خونریزی ، احساس درد در سر و صورت مواجه نشوند ، به همین منظور از تهیه و مصرف خودسرانه خودداری کنید و روند درمانی خود را با پزشک بگذرانید.

قرص های استروئیدی : در صورتی که دوره درمانی شما با استفاده از قطره های استروئیدی به خوبی پیش نرفته باشد ، پزشک استفاده از قرص های استروئیدی برای درمان شما استفاده می کند. در واقع قرص های استروئیدی شدت التهاب را تا حد ممکن کاهش داده و علائم این عارضه را در شما کنترل می کند.

دارو ها : در برخی مواقع قرص ها و قطره های استروئیدی تاثیرات موثری در بهبود پولیپ بینی نخواهند داشت یا تاثیرات آن ها تنها برای بازه کوتاهی خواهد بود ، در نتیجه متخصص گوش و حلق و بینی از دیگر دارو های موثر همچون ضد قارچ ها برای افراد مبتلا به آلرژی های قارچی ، اختلالات باکتریایی و غیره نیز تجویز می کند ، چراکه این دارو ها می توانند بر پولیپ و درمان آن نیز تاثیر بگذارند.

جراحی پولیپکتومی : تکنیک درمانی نهایی جهت بهبود پولیپ بینی در افراد پولیپکتومی می باشد. در واقع در صورتی که روش های توصیه شده تاثیری بر این عارضه نداشته باشند ، پزشک جراحی را به عنوان آخرین گزینه به شما پیشنهاد می کند. طی این پروسه جراحی پزشک با بکارگیری از آندوسکوپیک و دیگر ابزار های مورد نیاز بافت و توده های اضافی را با دقت بسیار بالایی از داخل مجاری بینی بیمار بر می دارد.

آیا می توان جراحی پولیپ را با جراحی زیبایی همزمان انجام داد ؟

شاید برای شما زیبا جویان عزیز که به عارضه پولیپ مبتلا هستید سوال پیش آید ، که آیا می توانید تحت جراحی همزمان رینوپلاستی و پولیپوکتومی قرار بگیرید یا خیر ؟  باید بدانید که در صورت مراجعه به بهترین جراح بینی شیراز دکتر خسروی ، شما می توانید تحت جراحی همزمان رینوپلاستی و پولیپ بینی قرار بگیرید ، که طی آن ساختار خارجی بینی دچار تغییرات اساسی به منظور زیبا تر شدن چهره شده و ساختار داخلی به منظور بهبود مشکلات و اختلالات تنفسی درمان می شود.